24-06-2024

Wat is jouw PT strategie?

Als je aan de slag gaat als personal trainer, kan het zijn dat je niet exact weet hoe te beginnen. Je hebt nog geen praktijkervaring, maar wil wel vol vertrouwen mensen kunnen begeleiden. Dat is altijd een kwestie van doen, doen, doen. In een opleiding leer je de theorie en hoe het in de praktijk aan te pakken, maar echt personal trainer worden leer je in de praktijk. De meesten nieuwe PTers starten gewoon. Het vertrouwen komt dan snel genoeg. We staan er vaak niet zo bij stil, maar door de opleiding heb je dermate veel kennis opgedaan, dat je echt al van grote meerwaarde bent voor mensen. Toch is het goed om vooraf na te denken over jouw personal trainer strategie. Hoe meer punten die we in dit artikel bespreken je duidelijk hebt, des te meer vertrouwen zal je hebben om aan de slag te gaan.

Jouw primaire doelgroep: Wie is je primaire doelgroep, jouw specialisatie? Dat wil niet zeggen dat je anderen dan niet kan helpen, maar als je je focust op een specifieke doelgroep, kun je daar je bekendmaking op richten en je training ook op finetunen.

Prijs- en pakket structuur: Uiteraard moet je een prijs gaan bepalen, per PT, per pakket van 6 of 12, of per 3 maanden, en dan minimaal 2 keer per week of is 1 keer per week ook mogelijk? En alleen een op een of ook duo of small group PT, met 3 of 4 mensen?

Locatie: Waar ga je de PT lessen verzorgen? Bij een club, op een eigen locatie, outdoor, bij een PT studio?

Uitstraling en marketing: Wat is je uitstraling en wat is het serviceniveau? Altijd een bepaald tenue met bedrijfslogo, verstrek jij de handdoek voor de klanten? Ook is het goed om je marketingstrategie te bedenken. Hoe ga je jezelf als personal trainer promoten? Denk aan social media, een eigen website, mond-tot-mondreclame, samenwerkingen met sportscholen en het aanbieden van gratis proeflessen.

Intake, testen en analyses: Hoe ga je de intake exact inrichten, welke testen ga je standaard doen en welke formulieren gebruik je daarbij? Hoe ga je de doelstellingen van je klanten identificeren en hoe maak je die samen SMART-doelen (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Dit helpt om de verwachtingen duidelijk te maken en de voortgang te monitoren.

Trainingsopbouw: Hoe gebruik je gedurende de trainingen het OPT model in de opbouw van je trainingen en in welke mate neem je de klant hierin mee zodat hij/zij begrijpt hoe die opbouw in elkaar zit? Ook is het goed om van tevoren te beslissen voor jezelf, ga ik een training samenstellen en dat minimaal 2 of 4 keer herhalen of doe ik bijvoorbeeld minimaal elke training een variatie toevoegen? Ook is het misschien leuk om te variëren met andere activiteiten zoals yoga en mindfulness? Uitgangspunt is dat het voor de klant effectief moet zijn en resultaatgericht.

Resultaat en leefstijlondersteuning: Wat doe je als extra ondersteuning op het gebied van het behalen van het resultaat voor je klanten, zoals adviseren en bewustwording over voeding, goeie slaap, stressmanagement en andere leefstijlinvloeden op het resultaat wat de klant wil bereiken?

Extra service: Heb je of neem je ook een rol in het extra ondersteunen van de klant in zijn of haar leefstijlfacetten? Sommige PTers gaan bijvoorbeeld wel eens met de klant naar de winkel om etiketten te leren lezen, of ze nemen tussendoor contact op om te toetsen hoe het gaat met het wandelen of minder suikerrijk eten, als dat procesdoelen zijn die samen geformuleerd zijn. En hoe zorg je ervoor dat je klanten tevreden blijven en terug blijven komen? Denk aan het aanbieden van loyaliteitskortingen of extra lessen, referentiebonussen, of misschien wel exclusieve workshops voor trouwe klanten?

Resultaatmeting en feedback: Hoe vaak doe je met je klanten een resultaatmeting? Welke testen en analyses gebruik je daarvoor en hoe koppel je de resultaten en conclusies hierop terug? Hoe verzamel je bovendien feedback van je klanten over je diensten en hoe gebruik je deze om je trainingen en strategieën te verbeteren? Dit kan door middel van enquêtes, persoonlijke gesprekken, of online reviews.

Terugkoppeling en communicatie: Hoe koppel je na elke training terug, mits je dat doet? Een korte samenvatting van wat besproken is, eventuele thuisopdrachten en tips? Hoe communiceer je met je klanten? Alleen gedurende de PT, of ook via de mail, telefonisch tussendoor, via Whatsapp?

Als je deze punten in overweging neemt, ben je al goed op weg om een succesvolle personal trainer te worden. Onthoud dat het ontwikkelen van je strategie een dynamisch proces is. Naarmate je meer ervaring opdoet en je klantenbestand groeit, zul je waarschijnlijk je aanpak aanpassen en verfijnen. Blijf leren, blijf jezelf uitdagen en wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen. Het belangrijkste is dat je blijft focussen op het bieden van waarde en ondersteuning aan je klanten. Met een duidelijke strategie en een passie voor wat je doet, zul je zeker slagen als personal trainer.

EFAA opleidingen

Volg ons ook op:

Overige nieuws

Je bent hier:

Opleidingsadvies nodig?

Vul de opleidingen keuze scan in en wij helpen je verder.

DOE DE KEUZE SCAN

AANGESLOTEN BIJ


EFAA
Missie & visie

Samen bijdragen aan de stop van de toename van overgewicht.

Stop overgewicht MEER INFO

Leefstijlclub
Trainers Netwerk

Gratis inspiratie netwerk voor trainers met passie voor het vak

Trainers netwerk MEER INFO

Leefstijlclub
Lidmaatschappen

Word een leefstijl kenniscentrum van jouw regio!

Nieuwe Gezondheid MEER INFO