30-05-2008
Inactieven naar de fitnessschool voor 30minutenbewegen
BENNEKOM, 27 mei 2008 - Fitness is een hele mooie start voor de ‘beginnende beweger’. Dit is het motto van de campagne die het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) samen met fitnessbranche dit najaar lanceert. Uniek is dat de overheidscampagne optrekt met de volledige fitnessbranche. NISB voert de meerjarige campagne 30minutenbewegen uit in opdracht van het ministerie van VWS; de fitnesscampagne maakt hier deel van uit.
Zowel ketens van sportinstituten, brancheorganisaties als leveranciers van apparatuur streven er - met NISB - naar dat in ruim 400 locaties in Nederland vele duizenden ‘te-weinig-actieven’ kennis maken met bewegen: in de sportschool, maar ook daar buiten. De fitnessactie is één van de campagnemiddelen om de Nederlander bekend te maken met de norm van 30minutenbewegen, zo is vandaag toegelicht door directeur Clémence Ross en projectleider Karel Determan op de Wellness Conventie 2008 op Papendal. “Het besef groeit dat ook de fitnessbranche een zeer belangrijke partner is voor het tegengaan van de bewegingsarmoede in Nederland. Overal zijn locaties, het is vaak laagdrempelig met een heel divers aanbod en er is opgeleid kader. Naar ons idee kunnen maatschappelijke doelen prima worden verenigd met ondernemersdoelen.”, aldus Clémence Ross.
Daarom worden de nog inactieve Nederlanders verleid met een speciale campagne om te gaan fitnessen. Achterliggende gedachte is om hen vervolgens te laten inzien dat het gezondheidseffect groter is als zij nog vaker in de week sporten en bewegen. Beweegvormen als fietsen, wandelen, zwemmen, gymnastiek en fitness krijgen dan ook prioriteit. De deelnemende organisaties Fit!vak, VES, FGHS, HDD Groep, EFAA, Intenz en Lerf kijken uit naar deze nieuwe ‘takken van sport’.
De campagne wordt groots aangepakt. Het aanbod is een vierweeks programma mét intake en professionele begeleiding. Deelnemers gaan twee maal per week naar het fitnesscentrum en krijgen een startpakket met leefstijladvies, om het geleerde ook op de andere dagen van de week in praktijk te brengen. De ruim 400 deelnemende centra worden intensief begeleid. Voor de werving wordt radio en tv ingezet, ondersteund met specifieke acties om de regionale en lokale pers te attenderen op de actie in de buurt.
De fitnesscampagne vindt plaats in oktober en november 2008. De komende maanden wordt de campagne uitgezet onder fitnessscholen en worden de deelnemers geworven.
---------------------------------------------------------------------------------------------Je bent hier:
Over ons